۱۳۹۱ مرداد ۲۳, دوشنبه

حادثه ، مصیبت و هزار پیام مهمتر از متن



می گویند "حادثه " محمل هزاران نکته و عبرت است . حادثه های بزرگ یک اجتماع و شاید کل کیهان را در معرض تجربت و شناخت های تازه قرار می دهند . در یک جا مثل المپیک انسان ها نهایت زیبایی های قابل دستیابی به دست بشر را به نمایش می گذارند و در جنگ ها  نهایت زشتی ها را . حتی در جنگ هم بسیار شاهد زیبایی های انسانی بوده ایم و در المپیک هم  زشتی هایی گهگاه . 
حوادث ناگهانی طبیعی اما مانند آنچه در ژاپن رخ داد و آنچه این روزها در ایران ، آینه های تمام نمایی برای محک افراد ، حاکمان ، جامعه و از همه مهتر جایگاه ذات انسانی در همان عصر هستند . این روزها شایسته است که تمام این مفاهیم و تجربت ها را به جان و وجدان نوش کنیم . 

 آنچه در این متن های حاشیه گونه از حادثه ی تلخ زلزله و مصیبت روا شده به هموطنانمان می یابیم گاه چنان پر معنی است که هر ذهن خردمند و هر وجدانی را در برابر پرسشهای مهم و گوناگون قرار میدهد  :

نجات یک دختر بچه بعد از دو روز زیر آوار ماندن :  وقتی کسی را میکشی انگار همه ی انسانها را کشته ای ! وقتی کسی رانجات می دهی چه ؟  آیا بشر را نجات داده ای ؟! آیا این زنده ماندن می ارزد به تمام آن مرگ های تلخ ؟ فدای آن نگاه معصوم و پر اززندگی  و بوسه بر دستان آن نجاتگر و تمام ستیزگران با مرگ 


Inline image 1

 تولد در حجوم مرگ : علی کوچولو که از مادر باردار زخمی اش در بیمارستان صحرایی ورزقان ، محل مرگ بیش از صد نفر پای به جهان گذاشت   آیا زندگی جز این است : تولد های مکرر درمیانه ی مرگ ؟

Inline image 2

و در همانجا  و همان دم !

Inline image 4


گریه کن عزیزم ، سهم تو از ثروتهای بیکران این ملک همین است ! کاش دست کم طبیعت شانه های مادر را از تو دریغ نمی کرد  ! راستی اشک من برای تو کافی است !؟

Inline image 5


وسگ این حیوان نجس و حرام که همراهی اش در خیابان جرم دارد ؛ راستی فقه بهتر است یا خاصیت ؟ 



Inline image 7

زندگی هموطنانم را دریاب ای قهرمان نجس 

Inline image 8


و بلاخره پس از ۲۹ ساعت و ۵۲ دقیقه بعد از وقوع زلزله ، پیام تسلیت مقام معظم انقلاب در پی حادثه زلزله در آذربايجان از آسمان رسید  : خشک و خالی و البته روحیه بخش ! 
 بصیرت  بهتر است یا معرفت !؟ هرچند دیر ،  از ایشان بعنوان مرجع عالیقدر مسلمانان خارج از کشور ، بخاطر  اعلام عزای عمومی پس از  شهادت معترضین بحرینی  سپاسگذاریم !  


Inline image 10



 و تیتر کیهان فردای زلزله ،  آخر چرا ابعاد روزنامه اینقدر کوچک است که صفحه ی اولش جا نداشته باشد  ؟ آقای شریعتمداتک زغال خوب این روزها کیلویی چند ؟ 



Inline image 11




در پایان این پیام را تقدیم می کنم به جناب ضرغامی که دیشب با پخش برنامه ی طنز "خنده بازار " 

باعث انبساط خاطر آسیب دیدگان و هموطنان و به ویژه  تاریخ بشری شدند ! 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر